Najdete nás

ZŠ Purkrabka - privat

Vaše otázky

PĚT NEJČASTĚJŠÍCH OTÁZEK

Plánujete rozšířit školu o druhý stupeň?

V nejbližších letech nic takového neplánujeme, plně se soustředíme na rozvoj původní představy o menší přátelské škole pro první stupeň. Teprve loni ve školním roce 2016/2017, jsme dokončili rekonstrukci, budovy, abychom po prázdninách otevřeli poslední novou první třídu. Školní rok 2017/2018 je prvním v naší historii, kdy průběžné rozšiřování školy nezatěžuje běžný provoz a máme tedy po pěti letech větší prostor pro další rozvoj a realizaci vize. Pro budování druhého stupně nemáme v současnosti prostorové ani lidské kapacity.

Jakou návaznost ve vzdělávání si představujete po ukončení 5. třídy?

Jsme otevřeni k pokračování dětí na státních nebo jiných soukromých základních školách nebo víceletých gymnáziích.

Jak děti zvládnou přestup na druhý stupeň ZŠ nebo na víceletá gymnázia?

Co se týká obsahu učiva, děti si za stejnou dobu osvojí stejné vědomosti jako žáci jiných základních škol, jelikož se vzdělávací program naší školy řídí platným rámcovým vzdělávacím plánem vydaným MŠMT.

Příprava na přijímací zkoušky na víceletá gymnázia a jejich úspěšné složení obecně vyžaduje domácí přípravu, ať už se žák vzdělává na klasické státní škole nebo na jakémkoli jiném typu škol.

Podle psychologů je dítě je v 11 či 12 letech dost zralé na to, aby se s takovou změnou vypořádalo a zorientovalo se v nových podmínkách, aniž by utrpěl jeho zájem o vzdělávání a jeho studijní výsledky. V tomto věku je na takové změny již mnohem lépe připraveno než při přechodu z předškolního do školního vzdělávání ve věku 6-7 let a daleko snáze se s nimi vypořádá.

Předpokládáme, že díky všestrannému rozvoji osobnosti a individuality dítěte během předchozích 5 let strávených v naší škole budou absolventi Purkrabky patřit mezi vynikající studenty navazujícího vzdělávaní, jehož výběr bude zároveň reflektovat i dosavadní výsledky žáka.

Jak jsou děti hodnoceny? Dostávají vysvědčení?

Děti v naší škole nejsou známkovány, vysvědčení dostávají dvakrát ročně ve formě slovního hodnocení, které je úvahou nad dítětem, o vývoji jeho schopností a předpokladech k další práci.

Tímto způsobem dostávají naši žáci zpětnou vazbu i průběžně. Učitel a rodiče jsou při vzájemné pravidelné komunikaci v obraze, jaké děti dělají pokroky, kde si vedou výborně a na co se zaměřit při rozvoji slabších stránek.

Známkování často vede ke „slepému“ sbírání jedniček, jednostranné podpoře soutěživosti, výkonu a nesmyslnému „biflování“ objemu informací. Jako takové přímo nesouvisí s kvalitou učení a poznávání, ba naopak, spíš je pro něj škodlivé.

Podle výkladu školského zákona 561 Sb., par. 51., odst. 2 je slovní hodnocení rovnocenné se zavedeným systémem známek. V našem školství je jen méně používanou variantou, ale mohou se k němu přihlásit i státní školy.

Nedomníváte se, že dětem vytváříte umělé prostředí a podmínky, které mají s reálným životem a rozvíjení schopností obstát v něm pramálo společného?

Nabízíme dětem podnětné prostředí, které jim umožňuje uvědomit si jejich vlastní hodnotu a přijmout se takové, jaké jsou. Jen tak budou moci v reálném životě vystupovat se zdravým sebevědomím a zároveň nesobecky respektovat druhé lidi. Připravit děti na "reálný svět", o němž můžeme mít nejrůznější představy, stejně nejde. Ovšem pro úspěšné zvládnutí jakýchkoliv nepříjemných životních situací je rozhodně důležitější, když budou mít víru ve vlastní síly - a potom zvládnou cokoli...

 

ZÁMĚR, FILOZOFIE VÝUKY

Jak vznikl nápad založit základní školu Purkrabku?

Nápad se zrodil u skupiny rodičů předškoláků dětí z mateřské školky Maitrea ve Slušticích v roce 2012.

Jak děti začaly pomalu dorůstat do školního věku, rodiče si uvědomovali , že nebude jednoduché najít v okolí vzdělávací subjekt, který by vyhovoval jejich požadavkům na přátelskou a vlídnou malou školu, do které budou rádi chodit děti i učitel a která bude u dětí podporovat přirozenou touhu po vzdělání.

Zkušenost s inspirativním, tvořivým a přátelským prostředím mateřské školky Maitrea dala vzniknout myšlence vytvořit školu, která by na tento typ předškolní výchovy navazovala a zároveň by byla otevřená i pro další děti a rodiče, kteří mají při hledání základní školy podobné cítění a požadavky.

Kdo je zřizovatelem školy?

Zřizovatelem školy je Purkrabka o.p.s., která vznikla na začátku roku 2014 transformací občanského sdružení Purkrabka. Členy jednotlivých orgánů jsou převážně rodiče z původní skupiny zakladatelů. Zřizovatel se aktivně podílel na vzniku školy, posléze na jejím provozu. V současnosti, kdy má škola ředitele školy na plný úvazek, je úlohou zřizovatele dbát v dlouhodobém časovém horizontu na udržení základní vize o malé přátelské venkovské škole s rodinnou atmosférou, kde je (zjednodušeně) objevování dobrodružství a vzdělávání radost.

Na co škola klade ve výuce důraz a v čem se nejvíc liší od státní klasické školy?

Výhoda málopočetné třídy s sebou přináší více času na každého žáka, na individuální přístup.

Klademe důraz na harmonický rozvoj osobnosti, nejen na výkon a upřednostňování intelektu, ale také na podporu tvořivosti, smyslu pro krásu, umění spolupráce, rozvoj kritického myšlení, komunikace, pozitivního vztahu k hudbě, pohybu, manuální zručnosti atd.
V naší škole dáváme prostor nejen klasické frontální výuce, ale také projektové výuce v blocích, průřezovým mezipředmětovým tématům, aby se děti učily chápat a vnímat svět kolem sebe v souvislostech.
Vyučování v každé třídě začíná ranním rituálem, tzv. „kroužkem“.

Ve škole je více prostoru na prožitkové vyučování.

Učitel může lépe reagovat na momentální náladu ve třídě.

Rodina a škola je více propojená.

Klademe důraz na vlídné a přátelské prostředí s rodinnou atmosférou, ve kterém se děti, učitelé i rodiče cítí dobře. Podporujeme přirozenou vnitřní motivaci a touhu po vzdělávání a poznávání světa, spojenou s prožitkem, postojem a názorem. Vyhýbáme se předkládání „hotových“ informací a pravd.

 

/images/skola/25-DSCF5188.jpg /images/skola/31-DSCF5194.jpg /images/skola/32-DSCF5195.jpg

 

PEDAGOGICKÁ KONCEPCE

Jaké metody se při výuce používají?

Výuka vychází z metodiky RVP (rámcový vzdělávací program) pro základní školy, rozšířené o principy „školy hrou“, waldorfského způsobu vzdělávání, a dalších alternativních směrů.

Naše koncepce stojí na čtyřech pilířích: učit se poznávat, učit se jednat, učit se žít společně, učit se být.

Více se o pedagogické koncepci dočtete v sekci O ŠKOLE. Celý náš školní vzdělávací plán je možné přečíst si zde.

V čem vás nejvíce oslovuje waldorfská pedagogika? Co z ní uplatňujete ve vaší škole?

Z waldorfdské pedagogiky se nám líbí kladení důrazu na:

prožívání celého života, roku, týdne a každého dne v určitém rytmu (řádu), od velkých slavností (svatomartinská, advent, svatojánská…), až po drobné každodenní rituály (ranní kroužek, přání před jídlem...)

  • sepětí s přírodou
  • prožitkovou výuku, projektové vyučování
  • respektování individuality dítěte a  jeho bezpodmínečné přijetí
  • rozvíjení spolupráce a pomoci mezi dětmi
  • rozvíjení a podporu tvořivosti a smyslu pro krásu, harmonický rozvoj celé osobnosti

Jaké požadavky máte při výběru učitelů? Co je pro vás nejdůležitější?

Těžko se hledá jakýkoli ideál, ale důležité je, aby „naši“ učitelé měli rádi děti, dokázali je zaujmout a nadchnout pro nové oblasti, aby uměli naslouchat tomu, co zajímá je. V naší škole se dobře cítí učitelé, kteří jsou tvořiví, otevřeni novým možnostem, jsou schopni respektovat individualitu dětí, dokážou být tolerantní a umí dětem poskytnout láskyplné, bezpodmínečné přijetí a mají radost ze vzájemného obohacování. K tomu všemu je důležitá schopnost spolupráce v týmu a komunikativnost nejen směrem k dětem a kolegům, ale také k rodičům. Snažíme se o to, aby "naši“ učitelé byli po lidské stránce vyzrálé osobnosti, otevřené osobnímu rozvoji, měli už zároveň zkušenost z oboru a byli dětem motivujícím vzorem, vhodným k následování.

Tráví žáci více času venku než v klasické škole?

Ano jsme venkovská škola, která podporuje sepětí s přírodou. Máme k tomu úžasné podmínky. Okolí nabízí spoustu prostoru – zahrada statku, blízké lesy, hřiště, procházky po okolí, výlety…

Navštěvují žáci různé výstavy, muzea, galerie častěji než ve státní škole?

Ano, všechny výjezdy za poznáním jsou běžnou součástí výuky. Jeden den v týdnu je v rozvrhu hodin věnovaný tzv. projektovému dni, kdy se nabízí více prostoru pro uskutečnění výletů. Během tohoto dne je pro děti připraven program, který jim pomáhá poznat probírané téma hlouběji a v širších souvislostech. Projektový den lze samozřejmě bohatě naplnit i přímo ve škole či v jejím okolí, záleží na probíraném tématu.

Kdy zařazujete do výuky plavání?

V posledních dvou letech se plavání uskutečňovalo v 1. pololetí 1x za týden ve druhé a třetí třídě. Z důvodu opadajícího zájmu v druhém školním roce plánujeme další cyklus plavání pro druhou a třetí třídu na přes rok. Tzn. každá třída absolvuje během pěti let v Purkrabce jeden cyklus plavání (cca 17 lekcí). Plavání není součástí standardního školného a platí se zvlášť.

Od kdy je součástí výuky angličtina?

S angličtinou se v naší škole začíná ve druhé třídě, výuka je zahrnuta v ceně školného. Prvňáčci mají možnost učit se angličtinu v rámci odpoledních kroužků, které probíhají přímo ve škole (dle aktuálního zájmu). Kroužek angličtiny pro prvňáčky se hradí zvlášť. Anglický jazyk vyučují kvalifikované lektorky z Jazykového studia Mgr. Sylvy Maříkové z Říčan.

Jakou metodou se ve vaší škole vyučuje matematika?

Všichni naši pedagogové vyučují matematiku metodou profesora Hejného, která je čím dál známější mezi odborníky i rodiči, protože se zaměřuje, na rozdíl od minulých tradičních metod, na rozvoj samostatného matematického myšlení, a to i ve vtahu k individuálním schopnostem každého dítěte.

Jakou metodou se ve vaší škole vyučuje čtení?

Výběr metody výuky čtení je na každém učiteli. Nejčastěji naši učitelé používají genetickou metodu (výuku po jednotlivých písmenkách), ale už byla v jednom ročníku na základě rozmanité skladby třídy úspěšně využitá i méně známá metoda tzv. Sfumato – splývavého čtení, která nabízí prostor pro zaujetí všech dětí s rozdílnou úrovní znalostí písmen a začínající schopnosti čtení. Klasickou analyticko syntetickou metodu (po slabikách) si zatím žádný z našich pedagogů k výuce své třídy nevybral.

Učíte děti klasické písmo nebo tzv. novější Comenia Script?

V naší škole se děti učí psát klasicky. Je však ponechán daleko větší prostor tomu, kdy je dítě schopné napsat celou abecedu a přirozeně vázané písmo v psaném projevu používat. Není neobvyklé, že děti, pokud si mohou vybrat, dávají dlouho přednost tiskacímu písmu před psacím. Při tomto přístupu odpadá stres s drilováním písma, tak jak si ho většina z nás pamatuje ze svého dětství. Kultivovaně vypadající psací písmo si ale děti touto cestou samozřejmě osvojují později než je zvykem u dětí na klasických státních školách.

Používají se ve vaší škole při výuce učebnice? Popřípadě jaké?

Ano, používáme učebnice i vlastní materiály. Oblíbenými učebnicemi jsou u nás ty, které reflektují moderní přístupy ve výuce, zejména učebnice z nakladatelství Fraus. Například matematika od prof. Hejného neotřele rozvíjející logické uvažování dítěte je vyhlášenou skvělou učebnicí i u mnoha pokrokových učitelů na státních základních školách, stejně jako čítanka od stejného vydavatele.

 

ŠKOLNÉ

Jaká je výše školného? Co všechno je v ceně? Jak často se platí?

Školné (částka hrazená rodiči) činí 4500 Kč měsíčně na žáka. Naše škola je zapsána v rejstříku základních škol akreditovaných MŠMT ČR s možností uplatňovat nárok na státní dotace. To nám umožňuje za současných podmínek držet školné v této výši. Školné zahrnuje školní výuku a ranní i odpolední družinu v 1. a 2. třídě. Snažíme se zajišťovat bezplatnou družinu i v dalších ročnících, což se doposud dařilo díky přidělení nenárokových dotací pro 3. - 5. třídu. Školné nezahrnuje obědy, kroužky, plavání, školu v přírodě a třídní výlety.

Školné může být hrazeno v ročních, půlročních nebo čtvrtletních splátkách. Při mimořádných životních situacích lze zažádat školu o schválení individuálního splátkového kalendáře

Přispívají rodiče na pomůcky?

Ano, v Purkrabce rodiče na pomůcky finančně přispívají. Pomůckovné se pohybuje od 2500Kč do 3500 Kč na žáka za rok v závislosti na potřebě vybavení jednotlivých tříd. Tato částka pokrývá zejména drobnější položky a učebnice. Další užitečné pomůcky často pomáhají financovat dobrovolní dárci z řad rodičů.

 

/images/skola/33-DSCF5196-2.jpg /images/skola/35-DSCF5198-2.jpg /images/skola/44-DSCF5255-2.jpg

 

ZÁPISY

Poptávka dlouhodobě převyšuje počet dětí, které můžete přijmout, jaká jsou kriteria pro přijetí?

Při rozhodování o zařazení dítěte do ZŠ Purkrabka vycházíme ze souhrnu kritérií, jejichž cílem je vytvoření vyvážené a harmonické skupiny dětí. Za účelem vytvoření takové skupiny přiměřeně přihlížíme zejména k věku a školní zralosti dítěte, dále k tomu, zda má dítě sourozence v Purkrabce, a v neposlední řadě je pro nás například důležité, jaká očekávání mají rodiče dítěte od vzdělávání v naší škole.

Jak zápis probíhá?

Děti jsou předem rozděleny do skupinek po 5 – 6 dětech. Formou zábavné hry (cca na hodinu) ověřují naši učitelé (pozorováním) jejich připravenost na školu. Z naší zkušenosti je naprostá většina dětí výborně připravena po stránce intelektu, ale považujeme za důležité, aby se v zájmu dítěte respektovala i jeho sociální připravenost a zralost. Součástí zápisu je i rozhovor s rodiči, kde jsou ústředním hlavně tématem vzájemná očekávání.

Kdy bude zveřejněn na internetu výsledek zápisu?

Výsledek zápisu bude na internetu zveřejněn nejpozději 10 dní po náhradním termínu zápisu.

Do kdy dostaneme písemné vyrozumění?

Písemné vyrozumění se posílá pouze nepřijatým uchazečům doporučeným dopisem, který bude odeslán nejpozději 7 dní po náhradním termínu zápisu.

Do kdy se musí podepsat Smlouva o vzdělání?

Ihned po zveřejnění výsledků zápisů na internetu budeme rodiče přijatých dětí kontaktovat a domlouvat individuální schůzky kvůli uzavření Smlouvy o vzdělávání.

Vybíráte od nově přijatých dětí zálohu na školné?

Ano, bezprostředně po zápisu a zveřejnění jeho výsledků je s rodiči podepisována Smlouva o vzdělávání, která kromě jiného obsahuje také ustanovení o nevratné záloze ve výši dvou měsíčních školných. Tímto způsobem bude u nově přijatých dětí předplaceno školné na září a říjen školního roku 2018/2019. V případě, že dojde k vypovězení smlouvy nebo jejímu nedodržení ze strany rodičů, tento poplatek propadá ve prospěch školy.

Do kdy je splatná záloha vyplývající ze Smlouvy o vzdělání?

Záloha je splatná do 10 dnů od podpisu smlouvy.

 

 

PROVOZNÍ OTÁZKY

Plánujete rozšiřovat nabídku kroužků?

Od otevření školy se nabídka kroužků s každým školním rokem a s přibývajícím počtem dětí rozrůstá nebo mění dle zájmu. Změna kroužků nebo přidání nového kroužku je určitě žádoucím přirozeným vývojem.

V kolik hodin začíná vyučování?

Ve třídě se děti scházejí nejpozději v 8:20 hod. Vyučování zahajujeme každý den v 8.30 ranním kroužkem. V naší škole nezvoní (délku a obsah hodin určuje učitel).

Kde probíhá tělocvik?

Ve škvorecké Sokolovně nebo venku, podle počasí.

Jaké mimoškolní aktivity pořádáte?

Slavnosti, jarmarky, výlety, víkendové aktivity za účasti celých rodin.

Nosí děti na zádech těžké batohy s učebnicemi?

Nízký počet dětí ve třídě a individuální přístup učitele k jednotlivým žákům umožňuje pokrýt většinu nároků na vzdělávání přímo ve škole. Od druhého pololetí 1.třídy učitelé postupně začínají děti vést k domácí přípravě formou jednoduchých domácích úkolů. V takovém případě si děti přenáší potřebný pracovní sešit domů.

Budova patří přímo škole?

Budovu barokního statku vlastní místní rodina Montoya, která v objektu i žije. Daniela a Mark Montoya patří k původní skupině zakládajících rodičů ZŠ Purkrabka. Z vlastních i dlouhodobě vypůjčených prostředků investovali do rekonstrukce, jsou pronajímateli prostor školy a vykonávají funkci tzv. zakladatelů Purkrabky o.p.s. (zřizovatele školy). Kromě jiného jmenují její správní a dozorčí radu. Daniela Montoya se stará o jednotný ráz interiéru školy a ve svém volném čase zrenovovala a škole věnovala již řadu původně zašlých kousků nábytku, které dotvářejí celou atmosféru školy.

Jak vnímá vybudování neveřejné školy zastupitelstvo obce, když je ve Škvorci státní škola?

Zastupitelstvo vnímá tuto aktivitu pozitivně. Vychází nám vstříc.